Techniek

Nummer 6 - 10 van 189 werken

olieverf op doek

vorige

volgende



Afgemeerd schip

JHvM.2004.999



 

Plaats

Onbekend

Jaar

1930

Thema

Stads- en havengezichten

 

Categorie

schilderij

Techniek

olieverf op doek

 

Bijzonderheden

Verkocht door kunsthandel Rococo te Gulpen (1994). Het coloriet is atypisch voor Van Mastenbroek. Het Archief beschikt niet over nadere gegevens van het schilderij. Om die reden is een voorlopige code gegeven.

 

meer informatie



Als de loggers binnenkomen

JHvM.2003.256



 

Plaats

Scheveningen

Jaar

1937

Thema

Stads- en havengezichten

 

Categorie

schilderij

Techniek

olieverf op doek

 

Bijzonderheden

Door de schilder gesigneerde zwart-witfoto met titel in bezit van het Archief. Laatstelijk verkocht uit collectie Simonis en Buunk Herkomst: veiling Vendu Notarishuis, Rotterdam, 16-20 maart 1967, lotnr. 110 (met afb.). Tent.: Scheveningen, Muzee Scheveningen, 'Schilderen en wonen op Scheveningen in de Belle Epoque', 4 juli-21 sept. 2008 Annotatie op etiket op spieraam 'Als de loggers binnen komen J.H. van Mastenbroek'

 

meer informatie



Apport uit de plas (Boschvijver*)

JHvM.2003.254



 

Plaats

Onbekend

Jaar

1937

Thema

Jacht

 

Categorie

schilderij

Techniek

olieverf op doek

 

Bijzonderheden

* In Glavimans wordt het schilderij Boschvijver genoemd. Het Archief beschikt over een door de kunstschilder gesigneerde zwart-wit foto met daarop de titel 'Apport uit de plas'

 

meer informatie



Arendsdorp

JHvM.2007.142



 

Plaats

Den Haag (Benoordenhout)

Jaar

1940

Thema

Overige onderwerpen

 

Categorie

schilderij

Techniek

olieverf op doek

 

Bijzonderheden

Eén van de schilderijen betreffende (bouw op?) landgoed Arendsdorp. Dit is één de in de 16e eeuw aangelegde landgoederen in Benoordenhout in Den Haag. Arendsdorp dankt zijn naam aan jonkheer Arent van Dorp die in 1586 een boerenhoeve met land aankocht, dat werd verpacht aan een boer. Zelf betrok hij het voorhuis van de boerderij. Omstreeks 1650 werd daar een als woning dienend paviljoen gebouwd. Rond 1737 bestond Arendsdorp uit een herenhuis, koetshuis, tuinmanshuis, boomgaard, visvijver, sterren bos, warmoesland en een boerderij met stal en weilanden. Na 1845 werd Arendsdorp met het naastgelegenen Oostduin verenigd. Oostduin en een deel van Arendsdorp zijn thans in eigendom van de Stichting Oostduin, de rest is van de gemeente. In het deel van Arendsdorp bevindt zich nog het zeventiende eeuwse paviljoen, dat als \'de theekoepel\' wordt aangeduid en het achttiende-eeuwse huis \'De Rietjes\'. De achttiende-eeuwse vijver in Arendsdorp heeft zijn oorspronkelijke vorm goeddeels behouden. Aan de randen van Oostduin en Arendsdorp werden kantoorflats en appartementen gebouwd. Het restant is publiek wandelpark met singels, oude lanen en fraai geboomte, midden in een woonwijk. Dit schilderij kan gezien worden als één van de exponenten van de journalistieke schilderkunst van J.H. van Mastenbroek. Achterhaald moet nog worden waarom Van Mastenbroek deze ontwikkeling vastlegde. Verso: sticker met handschrift van Van Mastenbroek In 1999 is het schilderij bij Christies aangeboden (niet verkocht). De gegevens hiervan zijn bekend bij het Archief. Het Archief beschikt over detailfoto\'s, overzichtsfoto, foto verso en sticker.

 

meer informatie



Avondstond: haveningang te Den Oever

JHvM.2004.290



 

Plaats

Den Oever

Jaar

1932

Thema

Zuiderzeewerken

 

Categorie

schilderij

Techniek

olieverf op doek

 

Bijzonderheden

Ingang van de haven bij Den Oever No 15 van de 93 door de Weduwe van Van Mastenbroek aan de Staat geschonken Zuiderzeewerken. De voorwaarde van de schenking was dat de schilderijen bij elkaar zouden blijven.

 

meer informatie


olieverf op doek

vorige

volgende